fredag den 2. september 2011

Institutionsbeskrivelse af Pierra Navin Shcool (obligatorisk indlæg efter 4 uger)


Dette indlæg er en del af mit praktikdokument og et obligatorisk element i min rejseblog fra seminariets side. Jeg har lavet en institutionsbeskrivelse om Pierra Navin Shcool – her fire uger efter min start. Jeg vil først fortælle lidt om Pierra Navins historie - om baggrunden for grundlæggelsen af skolen. Derudover vil jeg komme ind på ”Pierra Navin” som skolen ser ud i dag og til sidst vil jeg beskrive skolens samfundsmæssige opgave og betydning.



Pierra Navins baggrund og historie:

Pierra Navin School er en organisation der ligger i den nordlige del af Bangkok i et lokalt bysamfund. Organisationen blev startet af en dame ved navn Dr. Pierra Vejabul i 1938, som et værested for prostituerede kvinder og deres børn. Dr. Pierra Vejabul var sygeplejerske og kom fra en velhavende familie og havde dermed ressourcer både økonomisk og psykisk til at tage sig af disse udsatte familier. Efter et års tid hvor børnene var blevet større efterlod kvinderne dem for at vende tilbage til gaden og tjene penge – kvinderne kom aldrig tilbage efter deres børn.
I den forbindelse grundlagde Dr. Pierra Vejabul institutionen Pierra Maternity & Child Welfare Foundation. Denne organisation åbnede hun for at kunne give børnene en god og tryg opvækst, med bedre livsvilkår så de ikke risikerede at ende ligesom deres mødre. Dr. Pierra Vejabuls intention var at give dem en uddannelsesmæssig baggrund og forberede dem på at blive gode og velfungerende samfundsborger med ansvar for eget liv.
I 1984 gik Dr. Pierra Vejabul bort og den nuværende Prof. Dr. Ukrit Mongkolnavin blev præsident for organisationen. Dr. Ukrit så muligheden i at gøre organisationen større og til et projekt, for de børn der kom fra fattige og ressourcesvage familier. Og efter nogle år blev projektet udvidet og i de følgende år blev der bygget hele ti skoler rundt i Thailand, alle med samme formål og retningslinjer.


Dr. Pierra Vejabul

Prof. Dr. Ukrit Mongkolnavin

Pierra Navin i dag:


Efter Prof. Dr. Ukrit Mongkolnavin kom til i 1984 som præsident, blev navnet på organisationen omdannet og slået sammen med Dr. Pierra Vejabul og fik navnet, Pierra Maternity & Child Welfare Foundation under the Royal Patronage of HRH the Princesse Mother, and to Pierra Navin School.
Dr. Pierra Vejabuls + Dr. Ukrit Mongkolnavins efternavn = Pierra Navin J
Pierra Navin School som ligger på Paholyothin 47 i Bangkok, og som er vores praktiksted, stod færdig d. 7. oktober 1996 og er også den største af de ti skoler. Skolen rummer ca. 450 børn og ca. 110 ansatte, deriblandt undervisere, administration, køkkendamer, skræddere, værkstedsarbejdere, pedeller osv.
Skolen er delt op i tre sektioner:
Nursery section: (vuggestue) der rummer et klasselokale for de små børn i alderen 2-3 år.
Kindergarten section: (børnehave) er inddelt i tre forskellige levels:
Kindergarten level 1 – består af tre klasselokaler med børn i alderen 3-4 år.
Kindergarten level 2 – består af tre klasselokaler med børn i alderen 4-5 år.
Kindergarten level 3 – består af tre klasselokaler med børn i alderen 5-6 år.
Vi har valgt vores 6 måneders praktik i kindergarten level 1 – i hver vores klasse.

Min klasse - Level 1/2
Udover Nursery og kindergarten er der også elementary classes (skolegang for de større børn, som også tager eksamen).
Elementary classes: (skole) er delt op i seks levels og består af seks klasselokaler med børn i alderen 6-13 år. I elementary classes er der skolegang fra 8:15 – 16:00 hverdag.
I alle de tre former for klassetrin er der ca. 30 elever (blandet piger og drenge) og to underviserer. I hver section har de også deres egne skoleuniformer som bliver lavet i skolens systue. Pigerne har samme kjoler og drengene samme bukser og skjorter. Min tanke og erfaring er at det er en god idé, da det også mindsker socialstatus og ulighed blandt eleverne. Der har f.eks. været nogle festlige arrangementer på skolen hvor børnene har skullet komme i eget tøj. Her har det været tydeligt at se, hvem der kom fra mindre eller mere ressourcesvage familier f.eks. kom nogle børn i deres skoleuniform, andre i ”almindeligt” tøj og andre i fine kjoler og skjorter.
Blandt de ansatte på skolen og os som studerende er der også ”dresscode” som er lavet i systuen. Skulder og knæ skal være dækket. Kvinderne går med nederdel og skjorter og mændene med lange bukser og skjorter. Derudover er der også en ”farve” for hver dag i ugen, men det er lidt forskelligt om det overholdes.
Beskrivelse af skolens område:
Når man træder ind på skolen er der et stort areal som er overdækket, dette er det centrale område på skolen og bliver bl.a. brugt til morgensamling/morgensang, gymnastik, forskellige aktiviteter og festlige arrangementer samt til information om bl.a. ugens gang, madplan og dokumentation af børnenes hverdag i klasserne. 


Det centrale område på skolen
Står man i midten af det centrale område med ryggen mod indgangen/udgangen, har man på sin højre side kontor, administration, læreværelset, træværkstedet, det røde rum (samlingssted for børnene om eftermiddagen når munken kommer). Og oven på alt dette ligger musiklokalet og systuen.


Kontor, administration, læreværelse m.m


Kontoret


Træværkstedet hvor der laves legetøj


"Det røde rum" hvor munken kommer og viser film hver onsdag
På sin venstre side ser man de seks klasselokaler for elementary school samt biblioteket.

Elementary school og bibliotek 
Ser man ligefrem fra venstre side mod højre ses først udendørs legeplads, IT-lokalet, nursery section, køknet i midten og til sidst kindergarten level 3 (nederst) level 1 & 2 på 1. sal. 

Nederst: Legepladsen, IT-lokale, nusery section, køkkenet 1. sal: Kindergarten level 1+2. 


 Legepladsen

Køkkenet i midten og kindergarten level 3 nederst til højre

Skolens æstetik er præget af den Thailandske kongefamilie, buddhisme, Prof. Dr. Ukrit Mongkolnavin – alt i form af billeder, statuer og andet.


Pierra Navins samfundsmæssige opgave og betydning:


Pierra Navin har en stor samfundsmæssig betydning for lokalbefolkningen, børnene og deres forældre, og ikke mindst for Thailand som helhed, da det er en privat eget organisation der varetager de børn der kommer fra fattige og ressourcesvage familier hvor forældrene ikke har råd til at sende deres børn på privatskoler, hvor der er brugerbetaling. Selvom Pierra Navin er en privat eget organisation giver staten hvert barn et tilskud på 15 bath om dagen, som går til skoleredskaber f.eks. kladdehæfter, blyanter osv. og uniformer m.m. Dog skal forældrene på Pierra Navin donere et beløb på 20 bath hver morgen (ca. 3,50 kr.) - pengene går til en mælk og et frokostmåltid (vi undrer os dog over, hvorfor det bliver kaldt en donation når det rent faktisk er betaling for mad til deres børn). For mange af forældrene, er dette det eneste måltid på dagen de kan give deres børn.  


Lærerne fra klasserne skiftets hver morgen til at sidde og tage imod penge - den såkaldte donation. Og når forældrene har betalt skriver de sig på en liste.

Vi mener, at skolen har en stor samfundsmæssig funktion i det den giver børnene mulighed for læring og dannelse og dermed mulighed og ret til deltagelse i det samfundsmæssige liv, på lige fod med andre jævnaldrende. Derigennem giver skolen børnene mulighed for inklusion i samfundet på længere sigt f.eks. kompetencer til at læse videre på uddannelse og universitet. Og dermed mulighed for at deltage på de livs arenaer hvor der er normativ forventning om deltagelse (i hvert fald i Danmark).
Skolens overordnede mål er ikke at gøre børnene til store kanoner ude i verden, men at give dem en god solid skolegang med en intention om at gøre dem til gode velfungerende mennesker i samfundet med respekt for sig selv og andre.
Skolens motto er: ”Gratitude is a sign of good people” & ”Intention to be a good people”.


Pierra Navins lovmæssige tilhørsforhold og lovgrundlag sammenlignet med Danmark


I forhold til skolens lovmæssige tilhørsforhold og lovgrundlag, er dette ikke beskrevet nogen steder, hvilket det f.eks. er hjemme i Danmark fra ministeriets side, i form af dagtilbudsloven, serviceloven og de tilhørende paragraffer, der er til for at sikre børn og unges trivsel og læring. På Pierra Navin bliver undervisningen planlagt og tilrettelagt hver anden måned af alle klasselærerne på level 1, i samarbejde med Dr. Suchinda (hende som vi har som vejleder en gang om måneden og som til sidst skal godkende vores praktik). Her udarbejdes i fællesskab en samlet ”læreplan” – to måneder frem – som alle lærerne i hver klasse følger dag for dag. Det er f.eks. opgaver i kladdehæfter som lærerne selv laver med stempler osv. Dette kræver meget tid, som bl.a. bliver taget for børnene.


Et eksempel på de opgaver der bliver lavet i børnenes kladdehæfter - her skal børnene så tegne efter 3 tallet med en blyant og bagefter farvelægge de tre blæksprutter der er stemplet oppe i hjørnet. Under glasset på kateteret der ses på billedet ligger "læreplanerne" for de kommende uger.
Vi stiller spørgsmålstegn ved de ikke eksisterende lovgrundlag og manglende læreplaner, da det skaber en vis undren hos os, i forhold til hvordan tingene fungerer i Danmark, idet vi mener at netop disse er med til at skabe kontinuitet i det pædagogiske arbejde. Det giver stof til eftertanke og en del overvejelser, samt refleksioner i forhold til deres læringsmiljø og måden hvorpå de skaber de bedste rammer for læringen. Dermed ikke sagt, at det er en forkert måde at gøre tingene på eller at der ikke bliver skabt de optimale rammer for børnene og at undervisningen ikke er professionel – vores erfaringer peger bare i retningen af, at den kulturelle forskel gør sig gældende og spiller en stor rolle i det pædagogiske arbejde og ydermere har økonomi og ressourcer der er til rådighed også noget at sige og måske uvidenhed på netop det område.
Dertil skal det sige, at Dr. Suchinda har været meget interesseret i at hører om vores lovgrundlag i Danmark og vores arbejdsmetoder, og at vi dertil er meget velkomne til at komme med idé og forslag til den pædagogiske praksis og forskellige arbejdsmetoder til undervisningen.

1 kommentar:

  1. Hej bästa Cecilia, skänkte mig en sådan lycka och värme att läsa din blog från 2/9- 2011. Dr. Pierra Vejabul vilken kvinna(!!!) och att höra att hennes livsverk lever vidare än idag genom Pierra Navin är fantastiskt. Mitt liv började med det barnhem hon grundade - jag var själv där och hälsade på som 15-åring, kort därefter dog Dr Pierra och jag han träffa henne på sjukhuset där hon fanns. Ett oförglömligt möte! Utan henne hade jag aldrig levt det liv jag fått och får leva som svensk. Stort tack för ditt repotage här! Bästa hälsningar, Maria Lomm( född 1965 som Pochana Vejabul)

    SvarSlet